NATAŠA MIHALJČIŠIN // UPLAŠENE ŽIRAFE - moda kao medijator u dekonstrukciji traume neravnopravnosti i društvene izopćenosti

    Kako se tjeskoba, nelagoda i strah mogu transferirati u modni izraz, a da u tom procesu ne dodje do kratkog spoja koji bi rezultirao nestankom smislene i estetski opravdane poveznice!? I još da slika ne bude površna, amblematska i značenjski limitirana funkcijom dekora!? Koliko god se moda činila pripadnicom frivolnijeg dijela kulturnog sadržaja koji se više bavi zabavom i razbibrigom- što nije nužno loše, ona se ipak najčešće referira na aktualnost: interpretira ju, dekonstruira
    ili provocira.

    Tekst i dizajn: Nataša Mihaljčišin

    nataša 12

    Često i negira što nije lako dokazati bez inventivne kulturološko antropološke analize. No najblaže rečeno, zanimljiva je činjenica kako akteri i pripadnici suprostavljenih društvenih skupina - koje pripadaju i različitim socijalnim i nacionalnim određenjima, dijele gotovo identičan način odijevanja, uz poneki razlikovni znak.

    natasa22

    Ako tu činjenicu možemo, donekle, pripisati i posljedicama digitalne globalizacije, masovne proizvodnje i sveopćeg konzumerizma pa otići do one linije na kojoj se nalaze oni koji modu mogu konzumirati samo u okvirima humanitarne pomoći, neće biti lako oteti se dojmu modne sveprisutnosti. U tom smislu bi se moglo čak govoriti i o nekoj prividnoj transcedenciji neugodne realnosti modnom nadgradnjom ili modnim pomakom.

    nataša 1

    Naravno, ne radi se o promašenoj gesti pripadnosti globalnoj potrošačkoj iluziji...

    ...nego gesti koja simbolizira esencijalnu ljudsku ravnopravnost i status individue koja nije kotirana krutim ideološko političkim kontekstom. Pa ni onim ratnim. Koliko se ovakva vrsta psihološko modne transakcije odvija svjesno, toliko je, zasigurno, duboko usidrena u podsvjesnom teritoriju gdje se dekontaminiraju manifestacije osobne slobode, zaražene svim mogućim diskursima političkih konstrukcija. Moda je, možda, najuvjerljivija kad senzibilizira.

    nataša 2

    Jer ako se nešto kroz povijest historije, prošlost sadašnjosti, sadašnjost budućnosti ili budućnost prošlosti pokazalao kao najopasnije, najpogubnije i najrazornije za sve nas i svijet oko nas, onda je to, zasigurno, individualni i kolektivni nedostatak empatije! One fundamentalne, ogoljele, ljudske: empatije! I tu se moda koliko god igrala na kartu površnosti i nezainteresiranosti za neugodne i skliske teme, zapravo pokazala kao vrlo autentična i beskompromisna zastupnica ravnopravnosti različitosti i kao najvjernija pravobraniteljica traume našeg tijela u svim njegovim pojavnostima i identitetima.

    Pišem ovaj dugački uvod kako bih i samoj sebi objasnila što me to sve motiviralo...

    ...osim presudnih tužnih i tragičnih sukoba kojima svjedočimo, da se upustim u avanturu transgresije tjeskobe, straha i nelagode u vizualnom sadržaju modne slike. Opteretiti frivolni narativ pretencioznim i teškim značenjem, a da mu se ne oduzme uvjerljivost i kad ga se ostavi bez pridodanog teksta - postavljeni je dramaturško vizualni izazov, s kojim smo se zajedno u koštac uhvatili kao već zbližena kreativno proizvodna manufaktura s pokojom novonamamljenom članicom i članom.

    Prvo u dugim i strpljivim časovima dogovora, skiciranja, heklanja, štrikanja, prepravljanja i korigiranja i stiliziranja već nastalih modela pa do osmišljavanja koncepcije i izvedbe snimanja koje se odvilo u tami parka Maksimir jedne hladne večeri u studenom.

    nataša 3

    Naslov 'Uplašene Žirafe' je posuđen sasvim spontano...

    ... aktivirao je mentalno strujno kojim su nekad davno gledani autorski projekti Usnulog čuvara grada (Željko Zorica Šiš) povezani s pokušajem simboličkog iscjeljenja traume na modno subverzivan način. Permanentna proizvodnja straha i tjeskobe traži demistifikaciju i svjetlo, empatiju i ludizam, i stalnu potragu za sobom.

    nataša 4

    U tom procesu se događaju sasvim neočekivana prepoznavanja individualnih iskustava i praksi što svjedoči prekrasnom i oslobađajućem iskustvu povezanosti s drugima. Veze mogu biti vidljive i nevidljive. Katkad one vidljive sjedoče prisustvu nevidljivih - tu se ostvaruje emancipirajuća uloga mode kao medijatora u dekonstrukciji traume neravnopravnosti i društvene izopćenosti.

    nataša 7

    Kolekcija je izvedena tehnikama klasičnog ručnog rada: pletenje, heklanje, tapiserija. Namijenjena je svima bez obzira na spolnu, rodnu, rasnu i starosnu dob. U njoj se može transcendirati strah i tjeskoba, ukoliko je potrebno. Može se biti i u nekom sasvim drugom raspoloženju, isto tako. Živili!

    nataša 8

    Fotografija: Sara B. Moritz
    Stajling: Ana Nikačević
    Frizura: Milena Maršić, salon Glamour
    Šminka: Petra Sever
    Model: Hana Matić
    Asistenti na snimanju: Mladen Stanić, Igor Maković
    Oblikovanje: Saša Stubičar

    Hvala: Anja Jambrešić, Park Maksimir, Restoran Maksimir, Ranka Radović, Goga Dragozet, Marija Cvijanović, Vesna Roščić

     nataša 6

    nataša 10

    nataša 11

    nataša 13