Giorgia Pezzolato, Karmen Polović i Emma Stephanie Gaunt, studentice Tekstilno-tehnološkog fakulteta, nedavno su predstavile radove u Galeriji fakulteta, na temu kostima iz filma Peti element. Njih tri na drugoj su godini diplomskog studija Tekstilni i modni dizajn, smjer Kostimografija. Na projektu su radili docent i nositelj kolegija Izrada kostima (workshop) sa smjera Kostimografije Marin Sovar, stručna suradnica TTF-a Đurđica Kocijančić te Sanja Jakupec, asistent vanjski suradnik. Studenti su imali pravo prijaviti se na natječaj za izradu kostima, a najbolje su bile tri spomenute studentice te dobile nagrade u vrijednosti od 3000 kn, od kompanije koja se bavi tekstilom.
Giorgia Pezzolato - Gleonnisse, inspiracija Zorg. Nevidljivo kopčanje na eksperimentalnom kroju.
- Završila sam kao preddiplomski dizajn tekstila, a sada sam na drugoj godini diplomskog studija, smjer kostimografija, a također studiram francuski i španjolski jezik na Filozofskom. Za kreaciju me inspirirao me Zorg, jedan od likova u filmu, svidio mi se oblik njegovog kostima, nekako je na isto vrijeme jednostavan, ali ujedno i kompleksan. Koristila sam bijelu tkaninu kako bih se fokusirala isključivo na oblik, a kostim se sastoj od 3 dijela, to su košulja, prsluk i hlače. Svaki od njih ima nevidljiva zatvaranja; patent, gumbi i kuke su svi nevidljivi kao na Zorgovom kostimu – izjavila je Gleonnisse, odnosno Gleo, kako je svi zovu.
- Najzahtjevnije su bile kukice, kako ih napraviti da se ne vide, pa sam osmislila način na koji se oni neće vidjeti. Sve je sašiveno ručno. Htjela sam ovom kreacijom što više eksperimentirati, nikad prije nisam radila odjevne predmete sa skrivenim kopčanjem. Osim toga, posebnu sam pažnju pridala konstrukciji, dosta je zahtjevno raditi je po formi tijela i oblinama - .
- Smatram da je funkcija odjeće poboljšati naše tijelo i prikazati naš karakter kao da je nastavak našeg tijela i duše. Kao prvo moda koristi visoke mršave manekenke, a vrlo je lako napravit kroj koji je gotov "cilindar" za "ravni štap", jer zahtjevno je raditi obline. Svaka je osoba jedinstvena i odjeća dolazi nakon osobe, a ne obrnuto – zaključuje Gleo.
Karmen Polović, inspiracija Leeloo. Znanstvena fantastika i životna snaga u jednom kostimu.
- Inspirirala me Leeloo (Milla Jovovich) koja jedina može pružiti nadu za spas čovječanstvu, koja zapravo predstavlja peti element, životnu snagu. Osim što je snažna, ona je vrlo pametna, lijepa i atraktivna, a posebno je upečatljiva njezina crvena kosa te kostim koji odgovara žanrovskoj kategoriji filma, znanstvenoj fantastici. Upravo je to element koji je bio ključan za izradu kostima, dosljednost filmskom žanru te kostim koji će odražavati karakter lika, biti efektan, ali ujedno i funkcionalan, a isto tako bilo je važno povezati sve to s osobnim afinitetima i sklonostima.
- Polazim od toga kako je uvijek važno suptilno izraziti svoju osobnost, bez obzira na to što radili, a posebno kad govorimo o umjetnosti. Nakon izrađenog kostimskog crteža te odabira boja koje će sadržavati kostim, započela je njegova realizacija; izrada krojeva od krojačkog papira, a zatim i tekstilnih materijala za svaki odjevni predmet od kojeg se sastoji kostim.
- Određene tkanine bojala sam u perilici rublja prije samog krojenja kako bi postigle svoje maksimalno skupljanje, poput žutice bojane u crno, a od koje su zatim sašiveni svojevrsni ogrtač, top/korzet i mobilni ovratnik, nakon čega sam ih naknadno oslikavala bojama za tekstil. Asimetrične hlače po cijeloj su površini sprejane zlatnim tekstilnim sprejom (kao i rukavi), dok je jedna nogavica prišivena naknadno kao drugi sloj te ručno oslikana.
- Uloga mode oduvijek je bila nadograditi prirodno u društveno tijelo, ono tijelo koje je podložno modifikacijama i namijenjeno je pogledu. Moda je uistinu oblik neverbalne komunikacije, zapravo možemo reći da ona predvodi neverbalnu komunikaciju kada je riječ o stvaranju prvog dojma. Ona na neki način daje prvu sliku koju stvaramo o nekome na temelju fizičkog izgleda, iako će mnogi reći kako je trivijalna i beznačajna. No, upravo danas primjećujemo koliko svi žele biti uključeni u ovaj ubrzani globalni sistem, često ne razmišljajući kako kao pojedinci zapravo stvaramo i sudjelujemo u stvaranju različitih ukusa koji će ubrzo postati još samo jedna u nizu modnih epoha određenog razdoblja – smatra Karmen.
Emma Stephanie Gaunt, inspiracija Ruby Rhod. Sto ružica u jednom ovratniku.
- Kreacija je inspirirana Jean Paul Gaultierovim kostimom za lika Ruby Rhod za scenu u Royal Opera Houseu za film "Peti element". Razlog za odabir tog lika iz filma je bio to što su svi kostimi u filmu za njega izrađeni od tkanine, dok drugi likovi nose kostime izrađene većinom od silikona, lateksa ili plastike, te sam smatrala da ću puno vještije izraditi kostim od tkanine nego bilo kojeg drugog materijala - .
Foto: Ante Sučić
- Materijal koji sam odabrala za haljinu su američki saten i viskozna podstava. Ovratnik između dva sloja sadrži krutu samoljepljivu među-podstavu kako bi ovratnik mogao stajati uspravno. Na ovratniku se nalazi preko sto ružica koje su ručno rađene od materijala istog kao za podstavu. Vremenski za izradu jedne ružice bilo je potrebno oko pet minuta. Za izradu cijelog kostima je trebalo mi oko tri mjeseca uz druge obaveze - .
Foto: Ante Sučić
- Kod mode su mi najbitnije brzina i prolaznost, smatram da iz nje možemo neverbalno iščitati što se događa u svijetu oko nas, lokalno, globalno, pa i online. Mislim da je ona važan i moćan pokazatelj u međuljudskim odnosima, te sam tu razvila ljubav za kostimom jer "maskira" osobu i ne prikazuje ju kakva ona zapravo jest, već karakter stvaramo sami. Koliko se osoba zabavlja dok se priprema, ukrašava ili odijeva, toliko će to i vanjski svijet vidjeti te će i više pozornosti obraćati na tu osobu – zaključila je Emma Stephanie Gaunt.
Foto: Đurđica Kocijančić