MALI LJETNI RAZGOVOR // kako su DŽENISA PECOTIĆ i JOSIP JOŠKO TEŠIJA opisali crvenu art priču koja otkriva neiscrpan izvor inspiracije i bogatu simboliku te savršene boje

    Što mislite o crvenoj? Opojna, strastvena, izaziva, daje nadu, privlači, odbija, zastrašuje? Svatko ima svoj odgovor, ideju, odnos prema crvenoj zaslužuje posebnu pažnju. Za mene je ona strast, početak, pozitiva, idemo u akciju. I kostimografkinja Dženisa Pecotić i art model Josip Joško Tešija imaju 'red' formulu – nedavno su u Galeriji Kranjčar imali mali foto-session, istražili crvenu fazu. Nakon toga našli smo se u Kavkazu, predivnom domu fine kave i kazališnih priča. Bila su tu zanimljiva verbalna djelovanja, put mislima, otkrivanje... Ovdje se ujedno vidi Joškova ljubav prema utjelovljenju ideje umjetnika, ali i Dženina strast prema materijalima, tekstilu, oblikovanju.

    josko dzeni 6

    Dženi: Crvena boja je zapravo konglomerat simbolike i znakovlja, to je jedna velika priča, posebno zato što ona u svakom djelu svijeta znači nešto drugo. Možemo je svesti na jedno pravilo koje vrijedi svuda - crvena boja je boja života, boja krvi. A bez krvi nema života. Kad je analiziraš, po količini asocijacija koje izaziva, očito da je ona u stvari i boja moći, vlasti. Dakle, bez crvene se ne može, moraš je negdje, nekako spomenuti.

    Joško: Daje ti neku snagu ta crvena, osjećaš se moćno, nije slučajno da ima ključno mjesto u religiji. Osjetiš neko blaženstvo.

    josko dzeni 7

    Dženi: Ono što se meni jako sviđa, primjerice u doba renesanse, kad gledamo razne slike Djevice Marije, po čemu je ta crvena tipična – ona je uvijek iznutra, donja haljina je uvijek crvena, ona znači život. Gornji plašt je plavi, koji skriva život.

    Darovan nam je život

    Joško: Kod Djevice Marije uvijek su naglašeni crveni obrazi, crvene usne, ona nam time želi poručiti da smo mi sretni na tome što nam je darovan život. To je kršćanstvo.

    josko dzeni 8

    Dženi: Osim toga, tu je još jedna druga priča, mogli bismo je nazvati alkemičarskom. Kako se miješaju crveni tonovi, koja su značenja kad je malo tamnija, pa malo svjetlija, pa kad u njoj prepoznaješ više žute ili plave. Kad ona ide u neki mrak s tom plavom bojom. Ili kad stavljaš žuto pa se ona pretvara u cinober. Pa i taj cinober opet dobiva svoje značenje. Crvena boja je čudo. 

    josko dzeni 66

    Joško: Ja sam tada prvi puta u životu obukao sve crveno. Bila je to kao tuba, osjećao sam se kao u čahuri. Iz crne, sive, i bijele koje su mi svakodnevne, najednom sam uskrsnuo u crvenoj čahuri. U trenutku snimanja, fasciniralo me kako je to Đeni vadila iz tog čarobnog kufera, nikad kraja, evo još jedan detalj, a ja si mislim pa odakle njoj sve te ideje, kako ona sve to kombinira...

    Crvena je boja života

    Dženi: A znaš zašto, opet je vrlo jednostavno obrazloženje, toliko nam je na dlanu i toliko je jednostavno da ga možda nismo ni svjesni. Zato što je crvena boja života. Crvena kod svakoga budi sasvim različite asocijacije i to je isto jako dobro. Od recimo plemena Masai pa do Egipta, svatko vidi svoju priču, što je vrlo interesantno.

    Joško: Dodao bih i daleki Japan, svaka kultura ima svoju asocijaciju.

    Dženi: Moram zahvaliti i Juraju Vuglaču jer njegova je ideja bila da ti Josipe odjeneš crveno.

    josko dzeni 11

    Joško: Ovo je jedan mali uvod u projekt koji ćemo uskoro ostvariti, prva faza. Fotografije koje je napravila Đeni su sjajne, ambijent je bio divan, zahvaljujemo Elviri na prostoru i suradnji.

    Sakupljaš, pa čistiš

    Dženi: Uskoro će biti dvije godine od moje izložbe u Galeriji Kranjčar... Zapravo nisam je nazvala izložbom jer je to bio skup nekih emocija koje sam morala jednostavno iz sebe izbaciti van. Pravom izložbom sam doživljavala nešto drugo. A to ću i napraviti jednog dana, sukus svega. Kad ideš iz mnoštva onoga što u svom životu skupljaš, pa kad to počneš čistiti. To je moment u životu u kojemu ostaje samo jedan trag, jedan rez, što god to bilo... I to je zapravo sukus onoga što nazivamo dobrom izložbom. Meni se čini da smo mi s ovime zapravo napravili jedan potez kistom, umočenim u crvenu boju. To je po meni ono što je najbliže tom sukusu svega što svaki umjetnik svjesno ili nesvjesno u svom životu priželjkuje.

    josko dzeni 44

    Joško: Moram sada reći nešto, ja sam uistinu muza. Počašćen sam od Dženi i Svemira, da sam inspiracija i muza. I kad sam ušao u tu crvenu čahuru, osjetio sam takvu nježnost, do suza. Savladavao sam se... Prvo počneš od sebe, od kud si doša, di si, s kim si. Ne mogu opisati koliko sam ja počašćen.

    Što je to muza?

    Dženi: Naime, što Joško osjeća kad kaže da je muza... On osjeća jednu bitnu stvar koja se ovdje u našem projektiću, jer nije gotov pa kažem projektiću, a to je naša ljubav prema njemu. I to je doslovno jedan ekstrakt ljubavi koji mi, koji se nazivamo primjenjenim i likovnim umjetnicima, osjećamo prema njegovom liku i djelu. On je izvor inspiracije.

    Joško: Meni je čast da me Midikenn proglasio art modelom, to je moja najveća i najvažnija titula. To je najviše priznala i prihvatila Ana Lendvaj. Ima jedna rečenica koju je napisala – 'Samo art model može biti u susretu života i smrti u jednoj fotografiji - . Mislim da sam puno napravio i da mogu još. I neka se ispred mene podari život i još puno suradnji. I najiskrenije ću reći, sve ponude koje sam dobio, došle su spontano, stalno mi dolaze ponude i poruke... Također, jako sam ponosan što moj rad prati i Diana Pernet, modna spisateljica, koja me jako poštuje.

    Lice postaje mnogoznačno

    Dženi: Ono što je presudno u ovoj priči, kod Joška i crvene, da je nijansa na najljepši, najinspirativniji mogući način, istaknula njegov portret, njegovo lice. Njegovo lice je postalo tako mnogoznačno s ovom crvenom, kao da je crvena rekla, e sada ću iz tebe izvući sve, i ono instinktivno i podsvjesno i svjesno.

    Joško: I to sunce nam je došlo, te zrake koje je Dženi onda hvatala na mom licu. Bili oblaci, a najednom evo ga, sunce.

    josko dzeni 8

    Dženi: Taj dašak sunca koji je padao na crvenu boju pretvorio ju je u cinober. To je pak opet nešto fantastično, spoj crvenog i žutog. Što je sunce, žuto, narančasto, sve se najednom pomiješalo u jedan fantastičan koktel.

    Plemenski vrač, biće, ratnik...

    Joško: Fascinira me taj materijal, ugodan, a onda te ogrlice, koje su od nikla obojane u srebro. Najednom kao sam postao plemenski vrač, biće, ratnik... Dženi prati povijest odijevanja i etnologiju, a ona je osnova svega. Ljudi danima rade nešto rukama, muče se da bi sakupili te elemente, koralje, detalje, skupili čipku, svilu... I onda stvaraju danima da traje stotinama godina, da bude efektno, drugačije. Pa to predivno ruho stavljaju u te škrinje, slažu, njeguju, umataju u papir, da se to očuva. Fascinira me Etnografski muzej, mogao bih u njemu - živjeti.