Projekt Alavera je suradnja grupe studenata koji ostaju anonimni – tim čine grafički dizajner, modni dizajner, slobodni umjetnik te produkt menadžer. Predstavili se s kolekcijom Pandemia na nedavno održanom Zagreb design weeku, u Tehničkom muzeju Nikola Tesla u Zagrebu. Ovo je dio specijala na itgirl.hr, o modnim autorima koji su se predstavili na ZGDW 2021.
Cilj autora je naglasiti mogućnost odjeće koja na kraju nikad ne postaje otpad – primjer su traperice koje postaju jakna ili neki treći odjevni predmet koji je opet lako na kraju reciklirati… I tako dok se kreacija doslovno ne raspadne, što opet daje mogućnost nekog stotog tkanja.
- Alavera u svoj dizajn uključuje pojedinca, naime, prilikom naše glavne aktivnosti - redizajniranja odjevnih komada klijentima pojedinačno, iste te klijente uključujemo u dizajn, vodimo dijalog, profiliramo ih te saznajemo što zaista žele postići s novim, revitaliziranim komadom odjeće. Alaveru se zove kada se modni komad koji je izgubio početni sjaj želi vratiti pod svjetla reflektora, te pritom vlastiti modni izričaj dovesti na novi nivo. Druga komponenta svjesnosti jest društveno-korisni rad našeg studia. Sa svim prikupljenim te doniranim nam viškovima, radimo pro bono kolekcije za djecu iz dječjih domova, zbog čega smo zaradili povjerenje i pokroviteljstvo fonda Europskih snaga solidarnosti – javlja Alavera.
Kolekcijom Pandemia žele osvijestiti potencijal dorade odjeće. Njihov način razmišljanja moguće je primijeniti na gotovo svakom komadu koji imamo u ormaru – pa kome nekad ne dosadi čak i najdraži komad. Potom na scenu stupa ekipa iz Alavere, sa stavom da odjeći vrlo lako možemo produžiti život te je redizajnirati, reciklirati, a opet da zadrži svoj originalni oblik, kroj i formu. Ako se tako, naravno, dogovorite.
S druge strane, od nekog komada mogu nastati dva ili - od dva neki novi, treći. Otvaraju se sasvim nove mogućnosti, ovo je polje neke nove kreativnosti i razmišljanja 'izvan okvira'.
- Trudili smo se demonstrirati što je sve jedan autohtoni tim umjetnika nove generacije sposoban izvesti koristeći isključivo lokalno pribavljene viškove tkanina, doniranih nam bilo od strane lokalnih manufaktura bilo od pojedinaca, pokazati moć procesa redizajna koji je ne tako skup za novčanik, a definitivno manje skup za okoliš – dodajući da su im tekstil dali Varteks i Prostoria, a styling obuće donirao – Adidas.
Predstavili su 24 modna predmeta koja su 'spašena' od otpada.
- Deset odjevnih predmeta postiglo je 25%-tnu optimizaciju tj. ponovnu uporabu preko 25% gramaže samog komada, poput reimplementacije detalja ili krojnih dijelova tkanine, a što se sirovog materijala tiče - za 18 kvadratnih metara doniranih nam deadstock bala pamuka pronađena je nova svrha. Najjednostavniji primjer vidimo na crnim hlačama na koje su zašivene crvene trake. Složenost ide sve do naših prsluk sakoa koji su krojeni od 7 različitih materijala – ističu autori.
Pozabavili su se i matematičkom stranom kolekcije te izračunali da su ovime spasili oko 70.000 litara pitke vode koji bi inače bili potrebni u proizvodnom procesu.
- S prikupljenim poliesterskim materijalom u iznosu od 61kg, za isto toliko - 61kg - smo spasili dna naših oceana, koje mikroplastika obično pronalazi kao svoju finalnu destinaciju zbog prečestog pranja takve odjeće. Svjetovni karbonski otisak ovom kolekcije spašen je za 5000kg CO2, koliko bi bilo emitirano proizvodnjom te prijevozom nekih novih 24 komada odjeće – .
Sve to finiširali su tehnikama patchworka, kolažiranja, strojnog veza, crtanja i izbjeljivanja tkanine. Ovaj princip rada uistinu može spasiti masu tekstila koji bi inače završio u tekstilu, stoga bi bilo dobro da ovakvi projekti zadrže poslovanje i aktivnost. Bit će toga sve više – odjeće je i dalje previše. Uostalom, ovo su unikatne stvari, imate mogućnost nositi robu koju nitko drugi nema.
Super fotke iz backstagea ustupio mi je Zvonimir Ferina – veliko ti hvala! Pravi si majstor. Fotke s piste ustupila je PRiredba.
Make-up je radila super kreativka Ivana Bilandžija-Billy.
Ovu i teme o dizajnerima na ZGDW posvećujem Ani Lendvaj, dragoj prijateljici i kolegici koja bi znala cijeniti ove kolekcije, kreacije i općenito tu vibru. I išle bismo po backstageu i lovile kreativce usred njihovog finiširanja modela pred sam izlaz. I prepoznala bi draga Ana svu tu silnu dobru energiju koja se desila ovoj novoj generaciji – u vrijeme ludila, svjetske drame, promjena i tog nekog osjećaja da se stvari kreću ma koliko god svijet bio u banani. Da ipak, kreativnost će pobijediti sve, ona uvijek postoji, ona ima svoj život, pozitiva je uvijek s nama i u nama, samo ako je izaberemo.