"Zašiveno do bola" / kritika modnog sistema

Knjiga Zašiveno do bola: antikapitalistička knjiga mode, čija je autorica britanska novinarka i aktivistica Tansy E. Hoskins, prevedena je na hrvatski jezik u izdanju kuće Sandorf. Djelo, neki dan predstavljeno u zagrebačkoj knjižnici Bogdan Ogrizović, objedinjuje istraživanje i kritiku modnog sistema danas, kao slike krajnje glamurizacije društva, proizvodnje luksuza s jedne i iskorištavanja ljudskoga rada u zemljama trećeg svijeta s druge strane.

zasiveno do bola

- Autorica već na samom početku konstatira da je sama riječ moda danas obezvrijeđena konceptualnom nejasnošću. Meni se ta rečenica čini vrlo važnom - istaknuo je Ante Tonči Vladislavić, urednik hrvatskog izdanja knjige - radi se, naime, o jednom sistemu koji je strukturiran analogno kapitalističkom sistemu. On funkcionira u raznim fragmentima i mi ne vidimo cjelinu sustava. Velika dragocjenost je autorice i ove knjge to što ona postavlja na svoje mjesto upravo glavne karakteristike toga najdražeg čeda kapitalizma. Što je to tako krasno u modi? Za to razumjeti, potrebno je razgrnuti silnu dekorativnu površinu i senzaciju koju moda svake sezone nudi. Tek onda ćemo vidjeti da je modni sistem vrlo čvrsto strukturiran, da je on nastao paralelno s industrijskom proizvodnjom i da su njegove razine: prvo proizvodnja, drugo distribucija i treće potrošnja. U svim tim segmentima mi kao potrošači ne sudjelujemo, o tome ne znamo ništa. Samo vidimo gotovi proizvod i djelujemo tek na razini plaćanja. Također modni je sistem strukturiran na modelu zapadnoga mišljenja, a autorica koja dolazi iz takvoga sistema može dobro vidjeti i protumačiti te stvari. Knjiga je na taj način i postavljena, da analizira, locira, primjećuje i demaskira jednako tako velike brendove kao što su Chanel i Dior te s druge strane uličnu modu koja se zove još i brza odnosno dopunska moda koja nema instituciju, koja se proizvodi u milionima komada i na police stiže kontejnerima. I onda se otvorenje novog prodajnog mjesta naziva – shopping ekstazom, pa se minornu cijenu odjenete od glave do pete. Ta razina proizvodnje je prva i najmanje vidljiva i najstrašnija i izložena je osudi i kritičkoj analizi same autorice - .

zasiveno do bola promocija
    Na promociji su govorili: Ivan Sršen, Lea Vene, Ante Tonči Vladislavić i Tihana Bertek.

Istraživačica Centra za istraživanje mode i odijevanja Lea Vene objasnila je pozadinu autoričinog rada i njezinu aktivističko-novinarsku ulogu u svijetu mode: - njezina mjesta istraživanja nisu samo revije, već i pozadina sistema, mjesta same proizvodnje i rađanja industrije u Bangladešu, Kini… Osim toga interes širi i na područje Afrike, gdje se također stvaraju novi pogoni s jeftinom radnom snagom. Jednako snažno osvrće se i na situaciju u Engleskoj, gdje je napravila nekoliko istraživanja o lošem položaju lokalnih tekstilnih radnica. Čak u nekoliko navrata spominje i Hrvatsku, točnije industriju koja radi poslove za strane brendove i tu radi jednu vrstu kritike govoreći o niskim plaćama koje radnice rade za mega kuće kao što su Benetton i Hugo Boss - . Na Facebook stranici Stiched Up (ime knjige u originalu) objavljuje niz sličnih tema, dodaje Lea.

Knjiga Zašiveno do bola: antikapitalistička knjiga mode stigla je u knjižare i može se nabaviti po cijeni od 125 kuna.

Tansy E. Hoskins za Guardian i Business of Fashion te uređuje emisije na BBC, Al Jazeera i Channel 4.

fashion show