PERFUME_INFO // kompanije koje drže većinu mirisa na svijetu – globalni divovi parfemske industrije

    Iako nam se na prvi pogled čini da je ponuda parfema danas raskošna i raznolika, većinu brendova koje svakodnevno susrećemo zapravo okuplja tek nekolicina velikih kompanija. Iza brojnih imena koja poznajemo i volimo često stoje isti vlasnici – konglomerati koji oblikuju globalne mirisne trendove, kontroliraju distribuciju i vode glavnu riječ na tržištu.

    To, naravno, ne znači da su svi mirisi isti. Svaki parfem nosi svoju priču, estetiku i ciljanu publiku. No činjenica da se većina parfemske ponude nalazi pod "istim krovom" odražava poslovni model karakterističan za tržište novog doba – ono u kojem dominiraju snažni brendovi, strateško pozicioniranje i masovna proizvodnja.

    caroline roose T VvTWS2n5M unsplash

    Foto: Caroline Roose, UNSPLASH

    Najuspješniji proizvođači parfema ističu se inovacijama, stručnošću u kreiranju mirisa te korištenjem vrhunskih sastojaka. Prate tržišne trendove i brzo reagiraju na promjene. Iako su Sjedinjene Američke Države trenutno najveće tržište parfema na svijetu, regija Azije i Pacifika (APAC) bilježi najbrži rast i očekuje se da će u budućnosti preuzeti vodstvo. Vodeći proizvođači mirisa djeluju globalno, s proizvodnim pogonima i laboratorijima u više zemalja i regija.

    Givaudan

    Sjedište: Vernier, Švicarska
    Osnovan: 1895.
    Poznati brendovi: Calvin Klein, Davidoff, Dolce & Gabbana, Avon, Valentino, Estée Lauder

    Givaudan je švicarska multinacionalna kompanija i najveći svjetski proizvođač aroma, mirisa i aktivnih kozmetičkih sastojaka. S bogatom poviješću koja seže sve do 1768. godine, Givaudan kontinuirano njeguje inovaciju i kreativnost u područjima mirisa i okusa.

    Kompaniju su 1895. godine u Lyonu, u Francuskoj, osnovali braća Léon i Xavier Givaudan, s prvotnim fokusom na parfumeriju. Već 1898. s poslom se  sele u Ženevu, Švicarska, gdje u mjestu Vernier grade tvornicu.

    Do 1946. godine Givaudan otvara vlastitu parfemsku školu, koja je kroz vrijeme obrazovala trećinu svjetskih kreativnih parfemista. Proširenje na industriju aroma započinje 1948. godine akvizicijom tvrtke Ersolko SA.

    Godine 1963. farmaceutski div Roche preuzima Givaudan, a već sljedeće godine i njegovog konkurenta Roure. Te dvije kompanije 1991. godine spajaju se u Givaudan-Roure, koja tada bilježi brz rast zahvaljujući preuzimanjima tvrtki Fritzsche, Dodge and Olcott te Tastemaker. Ovim akvizicijama Givaudan-Roure postaje najveći proizvođač aroma na svijetu. Godine 2000. Roche izdvaja Givaudan-Roure u samostalnu kompaniju pod nazivom Givaudan, koja se potom uvrštava na Švicarsku burzu.

    fulvio ciccolo AocK9VtzA0U unsplash

    FOTO: Fulvio Ciccolo, Unsplash

    Givaudan 2002. godine preuzima Nestléovu diviziju aroma FIS, čime Nestlé stječe 10-postotni udio u kompaniji. U godinama koje slijede, Givaudan nastavlja širenje kupnjom tvrtki poput IBF (specijalizirane za arome sira) i Quest International (proizvodnja mirisa) 2006. godine. Akvizicija Questa dodatno je učvrstila Givaudanovu vodeću poziciju u segmentima luksuznih parfema i potrošačkih proizvoda. Nestlé 2013. godine prodaje svoj udio u Givaudanu za 1,3 milijarde dolara.

    Givaudanova predanost inovacijama vidljiva je u razvoju tehnologije ScentTrek, koja omogućuje hvatanje kemijskog sastava mirisa iz živih biljaka. Također, linija aroma TasteSolutions Richness, predstavljena 2014., pokazuje stručnost kompanije u kreiranju okusa.

    Od 2014. godine Givaudan je preuzeo dvadesetak tvrtki, uključujući Naturex, kozmetičku diviziju AMSilka, Albert Vieille, Fragrance Oils i Golden Frog. Ove akvizicije dodatno su ojačale poziciju kompanije na globalnom tržištu i proširile njen asortiman proizvoda.

    Givaudan je član Europske udruge za arome (EFFA) te aktivno doprinosi održivom razvoju kroz svoj program Innovative Naturals.

    fulvio ciccolo e ABCqxm948 unsplash

    FOTO: Fulvio Ciccolo, Unsplash

    International Flavors & Fragrances (IFF) 

    Sjedište: New York, SAD
    Osnovan: 1889.
    Poznati brendovi: Estée Lauder, Jo Malone, Tom Ford Beauty, niche brendovi i privatne etikete

    IFF je poznat po tehnologiji Living Flower te vlastitom botaničkom vrtu u New Jerseyju, gdje razvijaju mirise na temelju više od 1300 biljnih vrsta.
    Sve je započelo jednostavnim planom davne 1889. godine, za kuhinjskim stolom, kada su Josef Polak i Leopold Schwarz udružili snage kako bi osnovali Pollak & Schwartz – proizvođača voćnih aroma i uljnih esencija. Ubrzo nakon osnutka, ova nizozemska tvrtka izrasla je u najvažnijeg europskog proizvođača esencija svojeg vremena.

    fulvio ciccolo AdfA5C0c12M unsplash

    FOTO: Fulvio Ciccolo, Unsplash

    Nedugo nakon početka Drugog svjetskog rata, okolnosti su dovele do strateškog spajanja s američkom tvrtkom Van Ameringen-Haebler, Inc., na čelu s Arnoldom Louisom ("A.L.") van Ameringenom, bivšim zaposlenikom P&S-a. Fokusirana prvenstveno na mirise, Van Ameringen-Haebler savršeno je nadopunila aromatičnu ponudu P&S-a, čime je započela nova era suradnje i širenja.

    Od tih skromnih početaka, tijekom proteklih 135 godina izrasli smo u jednog od vodećih globalnih aktera u području aroma, mirisa, sastojaka za prehrambenu industriju, zdravlja i biosciences sektora. Ipak, bez obzira na rast i globalni uspjeh, uvijek ćemo ostati obitelj koja zajedno sjeda za stol – maštajući o inovativnim načinima kako ljudima diljem svijeta pružiti nezaboravna osjetilna iskustva.

    Firmenich

    Sjedište: Ženeva, Švicarska
    Osnovan: 1895.
    Poznati brendovi: Gucci, Kenzo, Hugo Boss, Calvin Klein, Valentino, Dior, YSL

    Najveća privatna kompanija za mirise i arome, Firmenich je predvodnik u održivosti i etičkom nabavljanju sastojaka.

    Firmenich nije samo ime jedne od vodećih svjetskih tvrtki u industriji mirisa i okusa – to je i ime obitelji koja je već 125 godina osobno predana svojim zaposlenicima, klijentima, zajednici i kreativnosti.

    joice kelly 45An7hKX510 unsplash

    FOTO Joyce Kelly, UNSPLASH

    Povijest tvrtke započinje 1895. godine u Ženevi, gdje je Philippe Chuit, talentirani švicarski kemičar, zajedno s poslovno mudrim Martinom Naefom, osnovao poduzeće koje će ostaviti neizbrisiv trag u svijetu mirisa. Prostor su unajmili od izvjesnog Charlesa Firmenicha, a upravo je tamo nastala neka od najrevolucionarnijih molekula parfemske industrije, poput Dianthine® i Iralia®, koje se i danas koriste.

    Prvi klijent bio je legendarni parfumer François Coty, čime je započelo jedno od najvažnijih partnerstava u povijesti mirisne industrije. Charlesova kći Thérèse kasnije se udala za Chuita, dok je njezin stariji brat Frédéric Firmenich postao komercijalist tvrtke Chuit, Naef & Co. Nakon povlačenja osnivača iz poslovanja, obitelj Firmenich postaje većinski vlasnik, a 1934. godine tvrtka mijenja naziv u Firmenich & Co.

    Od tada pa sve do danas, Firmenich ostaje neovisna tvrtka, vjerno čuvajući pionirski duh i poduzetničku energiju svojih osnivača.
    Danas je Firmenich najveća privatna tvrtka u industriji mirisa i okusa na svijetu, a svoju snagu temelji na obiteljskim vrijednostima, inovaciji i dubokoj povezanosti s ljudima i planetom.

    Coty

    Sjedište: Pariz, Francuska
    Osnovan: 1904., Pariz
    Specijalizacija: Parfemi, kozmetika, luksuzni i masovni beauty brendovi Gucci, CK, Kylie, Marc Jacobs

    Iza imena Coty krije se jedan od najutjecajnijih mirisnih vizionara 20. stoljeća – François Coty, rođen 1874. godine na Korzici. Rođen kao François Marie Joseph Sportuno, potjecao je iz obitelji povezanih s genoveškim doseljenicima i, prema vlastitim tvrdnjama, bio je u rodbinskoj vezi s obitelji Bonaparte – što mu je kasnije pomoglo u političkom usponu.

    fulvio ciccolo qoM1Wpom2to unsplash

    FOTO: Fulvio Ciccolo, Unsplash

    No, Coty je prije svega bio pionir moderne parfemske industrije. Njegov prvi parfem, La Rose Jacqueminot, lansiran 1904. godine, bio je prekretnica – spoj umjetničke vizije, kvalitetnog mirisa i pažljivo dizajnirane bočice, što je tada bio inovativan pristup.

    Kroz desetljeća, Coty je izgradio carstvo koje je definiralo mainstream parfumeriju, a zahvaljujući njegovoj sposobnosti da poveže umjetnost, industriju i politiku, Coty nije bio samo kreator mirisa, već i kreator trendova.

    Do danas, Coty ostaje jedan od najvećih globalnih igrača u beauty industriji, u čijem su portfelju najvažniji parfemski i kozmetički brendovi svijeta – od Guccija, Calvina Kleina, Marca Jacobsa do Kylienih mirisa. Coty neprestano spaja naslijeđe s inovacijom, a s novom linijom Infiniment Coty Paris, ponovno pokazuje kako miris može biti i tehnološki napredan i emocionalno snažan.

    Interparfums

    Sjedišta: New York, SAD / Pariz, Francuska
    Osnovan: 1982.
    Poznati brendovi (Europa): Boucheron, Coach, Jimmy Choo, Karl Lagerfeld, Kate Spade, Lacoste, Lanvin, Moncler, Montblanc, Rochas, Van Cleef & Arpels
    Poznati brendovi (SAD): Abercrombie & Fitch, Anna Sui, Donna Karan, DKNY, Ferragamo, Graff, GUESS, Hollister, MCM, Oscar de la Renta, Roberto Cavalli, Ungaro

    Tvrtka Interparfums upravlja čitavim životnim ciklusom mirisa – od stvaranja do distribucije – kako u Francuskoj, tako i na međunarodnoj razini. Koordinira sve faze razvoja: od osmišljavanja mirisne kompozicije, dizajna bočice i ambalaže, do odabira promotivnih alata i komunikacijskih materijala.

    voska studio dR3QL3tNwsY unsplash

    FOTO: VOSKA STUDIO / UNSPLASH

    Philippe Benacin (64), diplomant prestižne poslovne škole ESSEC i suosnivač tvrtke zajedno s partnerom Jeanom Madarom, od samog osnutka 1989. obnaša funkciju predsjednika i glavnog izvršnog direktora Interparfums SA.

    Inter Parfums SA proizvodi i plasira parfeme i kozmetičke proizvode. Svoje mirise razvija i distribuira putem licencnih ugovora s renomiranim modnim i luksuznim brendovima iz područja modne odjeće, nakita i dodataka. Uz parfeme, u ponudi su i proizvodi za njegu ljepote. Tvrtka trži svoje proizvode pod vlastitim markama Rochas i Lanvin, te pod licencama brendova Boucheron, Jimmy Choo, Karl Lagerfeld, Kate Spade, Repetto, Montblanc, Coach i Van Cleef & Arpels.

    Sjedište Interparfumsa nalazi se u Parizu, a kompanija posluje na tržištima Sjeverne Amerike, Azije, Južne Amerike, Bliskog Istoka, Istočne i Zapadne Europe, Afrike te naravno, u Francuskoj.

    Robertet

    Sjedište: Grasse, Francuska
    Osnovan: 1850.
    Poznati brendovi: Diptyque, L’Occitane, Hermès, Chloé, niche brendovi

    Specijalizirani za prirodne sirovine i održivu proizvodnju, Robertet ima jednu od najširih paleta biljnih sastojaka u industriji.

    timothy l brock D1P vxlB K0 unsplash

    FOTO: TIMOTHY L BROCK / UNSPLASH

    Takasago International Corporation

    Sjedište: Tokio, Japan
    Osnovan: 1920.
    Poznati brendovi: GUESS Originals, Shiseido, niche brendovi iz Azije

    Kombiniraju istraživanja društvenih trendova s kemijom mirisa kako bi stvarali personalizirane i tržišno relevantne mirise.

    Mane

    Sjedište: Le Bar-sur-Loup, Francuska
    Osnovan: 1871.
    Poznati brendovi: Rituals, Aesop, niche i high-end brendovi

    Mane je poznat po svom pristupu „budućih klasika“, a njegovi kreativni studiji u Parizu, São Paulu i New Yorku proizvode neke od najprestižnijih parfema današnjice.

    SOB Fragrance

    Sjedište: Yiwu, Kina
    Osnovan: 1996.
    Poznati brendovi: Private label za preko 90 zemalja, uključujući Aziju, Europu i Bliski istok

    Specijalizirani su za personalizirane parfeme i ambalažu, a zahvaljujući snažnoj inovacijskoj politici nude fleksibilna rješenja za brendove svih veličina.

    madalina z UmBW3Bam tg unsplash

    FOTO: MADALINA Z / UNSPLASH

    Symrise

    Sjedište: Holzminden, Njemačka
    Osnovan: 2003.
    Poznati brendovi: DKNY Be Delicious, Carolina Herrera 212 VIP Men, niche brendovi

    Symrise ima vlastitu Perfumer’s Academy te koristi arhive s preko 700 osnovnih formula u razvoju novih mirisa s obnovljivim sirovinama.

    CPL Aromas

    Sjedište: Bishop’s Stortford, UK
    Osnovan: 1971.
    Poznati brendovi: Oriflame, Zara, private label za globalne trgovačke lance

    CPL Aromas ulaže znatna sredstva u održivost i inovacije, a dobitnik je EcoVadisove platinaste nagrade za poslovnu održivost.

    Àuria Perfumes

    Sjedište: Barcelona, Španjolska
    Osnovan: 2008.
    Poznati brendovi: Druni, Equivalenza, private label kolekcije
    Àuria nudi uslugu „ključ u ruke“ – od dizajna do proizvodnje i pakiranja, s fokusom na održivost i prilagodbu za maloprodajne lance.

    marek mucha 4kiS2WmKewI unsplash

    FOTO: MAREK MUCHA / UNSPLASH