Moda pleše kako društvo svira, pa je dekada koju uskoro privodimo kraju uvela niz mikro revolucija – nekad smo kupovali u dućanima, danas ne možemo zamisliti shopping bez www.nešto.com (hint: nedavno zatvaranje legendarnog njujorškog Barneysa), manekenke na Zari, Mangu, Asosu i sličnima predstavljaju pojam različitosti, na pisti više nije fora muško-ženska odjeća, sve je to fluidno, baš kao i ljudi. Bakica je danas u trendu, jer sve je moderno, i vintage (red carpet!) i staro i retro… a kruna svega je ta magična osobna formula.
Gucci 2010.
Osim toga, Instagram je pokrenut baš 2010. Bio je to početak jedne nove ere, koja će u svijet mode, društva i općenito na svjetsku scenu uvesti prečicu do slave. Koja ne traje samo pet minuta, može i šest. Instagram i općenito to silno samo-objavljivanje promijenili su način na koji vidimo sebe, na koji se percipiramo u svijetu, na koji se svi skupa propagiramo. Pravi spektakl tijela.
Sjećam se, na početku blogova, blogerice su se međusobno treširale kako je ona jedna koristila photoshop prije objave. Zamisli, sredila si facu! Koji smijeh, danas kad staviš fotku bez filtera, moraš koristiti #nofilter hešteg, jer inače… pa naravno da ćemo se malo pripeglati i srediti. Svi mi imamo talent zvan – taština.
A onda su došli Influenceri, neki cool likovi koji su zamijenili modni magazin. Sad su oni wow, želim sve što nose, no ne samo to, želim njihov život, lifestyle, brak, djecu, razmišljanja, želim biti ta osoba. No, novija istraživanja vele da Milenijalsi još i vjeruju tim ikonama svega i svačega, dok Generacija Z baš i ne. Ovi novi klinci vele da su im ti mega Influenceri neuvjerljivi. I da, stvarno jesu.
Nekad su modni magazini uvaljivali sve trendove, skupe stvari koje nema šanse da si kupiš, izgled koji nema šanse da postigneš, a danas to rade Influenceri. Pametni su ti novi klinci i znaju da je sve to fejk. Isto istraživanje o Generaciji Z otkriva da oni više vole mikro ili nano influencere, naprosto random osobe koje imaju realan život i realno iskustvo. I baš su posebni na neki način.
Ova je dekada, dakle, razbila sistem kupovanja – kupujemo ono što vidimo na nekoj online destinaciji, a sve skupa seli se u realnost tek kad nam poštar zazvoni dvaput. Nedavno je zatvoren Barneys, njujurški legendarni store koji je u srcu Manhattana od davne 1923. godine. Luksuzna robna kuća bila je dio tamošnje kulture, brend grada, luksuz koji je s vremenom postao simbol američke shopping kulture i svakako uzor za mnoge druge robne kuće diljem svijeta…
Tamo je sve uglavnom bilo podijeljeno na muško i žensko, kao uostalom i u većini realnih dućana u svijetu. Naravno, danas je hit diversity i nemoj mi govoriti jesam li ona ili on, jer je to tako staromodno – često danas čujemo i čitamo taj stav. Navodno sad nosimo bespolnu odjevnu formu.
Istraživanja kažu da kupac novog doba nije ograničen spolovima i tim klasičnim tendencijama. Danas je sve fluidno i ako se kao brend obraćaš osobi kao M ili Ž, ti si skoro već totalno out i bit ćeš retro. U lošem smislu. Jer, današnji kupac je super-otvoren, moraš mu nuditi nešto što ga ne podsjeća na te stare konotacije i tradicionalne spike. Osobno volim taj diversity, kultura odijevanja je definitivno iznad raznih okvira, ona je fluidna sama po sebi, konstantno nekuda ide, bježi, pratimo je i bilježimo. I nosimo i živimo.
Ova dekada kojoj ćemo uskoro nazdraviti adventskim šampanjcem donijela je niz mikro revolucija koje ćemo pošteno sagledati nekad u budućnosti, jer kad Generacija Z ostari, pričat će kako je to bilo kad su bili mali… kad je online shopping tek zavladao scenom. I onda će o ovoj dekadi pričati kao o vremenu koje je uvelo niz promjena u promišljanju oko odijevanja, oko imagea, oko izgleda i općenito načina na koji konzumiramo modu i gledamo na svijet oko sebe.
Kroz prednju kameru, kroz kameru kao takvu i kroz te divne filtere. Mikro trendovi dolaze i prolaze, u samo jednoj godini izmjeni ih se brdo, neke ni ne primijetimo. Za neke se ulovimo, no ne nužno. Ja sam u centru, moja osobnost, svatko od nas ima neki svoj stilski specifikum koji je u fokusu. I onda tražimo personalizirani doživljaj, što god to bilo i gdje god bilo. Zato, ako mi se neki trend ne sviđa, ignoriram ga, ne moram se uklopiti. Već upravo suprotno. Želim pronaći svoji, bilo da se radi o poslovnom ili privatnom okruženju. Pa su image consulting usluge sve traženije! Kao i odgovori na pitanja - kako komunicirati odjećom, kako poslati najbolju poruku, kako u ovom društvu opsjednutom imageom osmisliti svoj najbolji vizual?
Dekada koja završava navukla nas je na tu osobnu spiku, istakni svoju osobnost, vrište reklame već deset godina. I tako se kupuje, blagdani su podcrtani shopping manijom, ne znaš više ni kad jedan završava, a drugi počinje. I tu smo postali fluidni, no to ovdje nije dobro. Kupuje se previše, pa je ova dekada, kao kontrast toj maniji imanja, popularizirala eko pristup, najednom svi razmišljamo o plastičnim vrećicama, recikliranju i općenito o očuvanju svijeta. Na svjetskoj bazi donose se razni dekreti o klimatskim promjena, a Venecija ima najveći potop u zadnjih 50 godina. I to na dan kad su tamošnje vlasti odbile mjere o klimatskim promjenama.
Reciklirati se mora i mora se na osobnoj bazi razmišljati kako da očuvamo prirodu i njezine resurse. Istovremeno se javlja masa originalnih vintage trendova (i slavni ponavljaju svoje kombinacije...), pojavljuju se online destinacije i aplikacije s vintage stvarima, jer zašto kupovati novo kad imaš staro, sasvim OK. Dobre su to promjene, u načinu razmišljanja maloga čovjeka, tebe i mene, jer previše kupujemo, previše imamo i previše bacamo. Granny chic je zakon.
Vintage stvari su ponekad pravi dragulji, jer nekad je roba bila kvalitetnija, kad se sve nije radilo u Kini. Granny chic nije starinski, on je moderan, on je aktualan, suvremen, jer je osoban i kombiniramo debele tenisice i staru bundu, vuneni prsluk i kožne hlače visokog struka iz osamdesetih.
Godine nisu više ograničavajući faktor, jer kad Gucci na pistu pusti one likove koji kao da su pobjegli iz mješavine starinskih filmova i ulja na platnu, jasno je da je stvar maksimalno kreativna i – osobna. Tu se vidi odličan primjer te mješavine karaktera, osobnosti, likova, način na koji je scena prigrlila sve moguće utjecaje kako bi od tijela stvorila spektakl! A sada je na tebi i meni da izaberemo koliko spektakla ćemo nositi.
Gucci 2016.
Tko zna koje će promjene donijeti sljedeća dekada, ali sigurno je jedno – nastavit ćemo se brinuti o vlastitom imageu, reciklirati i općenito lifestyle konzumirati online. A za realne dućane tko zna, možda se zadrže još neko vrijeme, barem radi onih koji tamo idu šetati djecu. Ziher ćemo doživjeti neka nova online iskustva, umjetna inteligencija sve je zanimljivija, inovativnija, prisutnija i polako, ali sifgurno, ulazi u sve sfere lifestylea.
Jednog dana ćemo Alexu pitati baš sve – što da odjenem? Je li mi čista ona crvena prugasta košulja? Sve će ona znati, i kad smo reciklirali i kad smo klikali po online dućanu i što nam je u hladnjaku… Online iskustva mijenjaju ne samo percepciju svijeta, već i način na koji živimo, dišemo svoju realnost. A jedan od elemenata svega toga je i moda, odijevanje koje koristimo svaki dan, i zapravo je na neki način okvir našega lifestylea.
Sve skupa očito je promijenio Internet, od njega je sve krenulo. Sve ove novije promjene, influenceri, online shoppovi, diversity, fluidnost, svijest o očuvanju prirode, popularizacija fluidnosti, rušenje pravila kupovanja… pa je ova dekada bila u znaku društvenih situacija koje su uzrokovane upravo našim prometom podataka. Taj će promet rasti, a gdje će nas sve to odvesti, vrijeme i umjetna inteligencija će to sigurno pokazati.